torstai 19. heinäkuuta 2012

Lomailua Eestissä

My lähti matkaan jo 8.päivä tätä kuuta. Saatoimme Myn satamaan ja My matkasi vaarinsa kanssa Helsingistä Tallinnaan. Eronhetki oli vaikea vaikka kuvassa My näyttää vielä hyvinkin iloiselta. Mutta halatessa viimeisen kerran tuli kyyneleet silmiin, Myltä ja vähän äidiltäkin. Ja kun aidan takaa lähetin laivaan kävelevälle Mylle lentosuukon ja My itkuisena lentosuukon takaisin, niin olihan se aika vaikeaa.

No, mukavaksi se Myn olo muuttui Eestin puolella. Tallinnasta My matkusti vaarinsa, vanansa sekä serkkunsa kanssa mökkeilemään. Viikko taisi vierähtää aika nopeaan eikä My edes joka ilta soitellut kotiin meille vanhemmille. Kelit eivät olleet parhaat mahdolliset ja Pärnun rannalle My pääsi viikon aikana vain kerran...viime kesänä kun My oli siellä viikon reissulla joka päivä aamusta iltaan polskimassa ja samanmoinen oli odotuksissa Myllä tänäkin kesänä.

Viime lauantaina me vanhemmatkin matkustimme perästä Eestiin mökille kun Myn isin loma vihdoinkin alkoi. Iltapäivä ja ilta oli yhtä halailua ja My halusi sylitellä ihan mahdottomasti. :-)

Sunnuntaina satoi vettä. Mökillä rakennetaan vielä sitä sun tätä, joten sateesta huolimatta päätimme tehdä edes jotain. Sen aikaa kun sadetta sieti, My kaivoi isinsä ja vaarinsa kanssa ojaa sähkökaapelille. Itse ajelin nurmikkoa...sateesta huolimatta.

Sitten pitikin vähän huilia...

...ennen kuin lähdettiin vähän lähiseutua autolla ajellen tutkimaan sekä samalla syömään. Myn valinta Eestissä on ravintolassa aina Küüslauguleivad kastmega eli valkosipulileipää kastikkeella. ;-) Ja napostelee sitten leipien lisäksi lihaa ja ranskiksia meidän annoksista.

Lempparipuuhaa vaarin mökillä tuntuu Myn mielestä olevan keinuminen.
Iso puu...

...ja juurelta löytyy pieni tyttö keinumasta. Paljonkohan on vanhalla koivulla ja pienellä tytöllä ikäeroa?

Maanantaina kävimme Pärnussa, sillä My halusi näyttää meille rannan. Rantapuisto oli vaikuttava.

My kertoi paikoista kuin paraskin opas ja halusi esitellä suihkulähteenkin.

Ja ranta. Aika vaikuttava näky. Harmi, ettei ollut uintikeli. Tuuli oli todella voimakas. Mutta My oli onnellinen kun sai kävellä hiekassa ja pääsi lähelle merta. :-)

Pärnusta ajoimme taas Tallinnaan eli tiistain vietimme Myn tahtiin Tallinnassa. My halusi taas käydä Miia-Milla-Manda-museossa. Kävin siis siellä Myn kanssa kesäkuussakin kun olin Myn kanssa kahdestaan reissussa. Joten eipä kirjoitusta itse museosta enempää tällä kertaa, kesäkuun kirjoituksista löytyy...

Kadriorgin puiston alueellakin kävelimme ja ihailimme mm. joutsenlampea...jossa tosin ei tällä kertaa näkynyt joutsenia.

Ja iltapäivän päätteeksi Mylle oli todella tärkeää, että mentiin kaikki yhdessä syömään Vana Villemin Pubiin, Myn mielestä se on Eestin paras ravintola. Ja My söi taas...küüslauguleivad kastmega. ;-)

Keskiviikkona eli eilen reissattiinkin takaisin Suomeen. Myn reissu kesti 10 yötä, meidän vanhempien 4 ja ei ihme, että My oli tosi onnellinen päästessään kotiin ja nähdessään omat mäyräkoiransa. Kyllä sai koirat rapsutuksia ja haleja eilen illanmittaan...ja koirat olivat onnellisia, kun kaikki olivat taas kotona. Koirat eivät siis olleet mukana reissussa, sillä ihana naapurimme piti niistä huolen matkamme ajan.

Nyt sitten mietitään, mitä loppulomalla tehdään...10 päivää vielä jäljellä. Auto mokomastamme hajosi jo Eestin puolella ilmastointi, joten kovin pitkälle ei lähetä ennen kuin se toimii...